UITWAAIEN AAN DE KUST - Reisverslag uit Geelong, Australië van Bert en Frida - WaarBenJij.nu UITWAAIEN AAN DE KUST - Reisverslag uit Geelong, Australië van Bert en Frida - WaarBenJij.nu

UITWAAIEN AAN DE KUST

Door: fridabert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Frida

02 November 2011 | Australië, Geelong

Hartelijk dank voor jullie leuke reacties op de verhalen. Fijn om ondanks de grote afstand zo prima contact te kunnen hebben. Dat kan uiteraard ook via fribert@concepts.nl als de verhalen niet voor het openbare net bestemd zijn. Ook daarop krijgen we regelmatig berichtje. We vinden het erg fijn om zo op de hoogte te blijven van het wel en wee van familie, vrienden en collega’s .

We genieten van de ruimte en de stilte van de Outback in Oueensland en New South Wales. Kamperen op mooie plekken in de nationale parken, waar de natuur overweldigend is en we samen helemaal tot rust komen. Wandelen door de bijzondere landschappen en daarnaast ook rondrijden wanneer een wandelpad ontbreekt en de afstanden groot zijn. Bijzonder blijft dat er vaak een beroep wordt gedaan op je eerlijkheid om zelf in een enveloppe het kampeergeld te stoppen. Het werkt blijkbaar nog steeds goed op deze manier. Verder geen internet en mail, TV, nieuws of overig vermaak. Voor velen wellicht een gruwel, maar wij vinden het heerlijk om weg te zijn van de drukte en samen te kneuteren. De E-readers zijn een uitkomst. Lekker ontspannen lezen en zoveel titels om uit te kiezen. We gaan terug naar de kampeerplek in het nationaal park Kinchega aan de Darling rivier onder Broken Hill waar we ruim 15 jaar geleden ook zijn geweest. We weten de plek feilloos aan te wijzen uit de vele mogelijkheden. Geeft wel aan welke indruk die plek toen heeft gemaakt. In Broken Hill bezoeken we de Flying Doctors. Bijzonder dat ze nog steeds volledig afhankelijk zijn van donaties om te kunnen vliegen. De salarissen en de medische kosten worden vergoed door de overheid. De vliegtuigen die noodzakelijk zijn om de medische hulp te kunnen verrichten in de outback van Australië moeten ze met donaties in de lucht houden. We kopen dan ook wat in de souvenirshop en doen wat extra in de pot.

In de nationale parken die we van noord naar zuid aandoen kamperen we op zeer eenvoudige kampeerplaatsen. Meestal alleen een toilet en een waterkraan met regenwater met als buren kangoeroes en veel vogels. Daarnaast pakken we bij teveel neerslag of gewoon omdat we daar zin in hebben lekker comfortabel een motel of een cabin op een kampeerterrein. Weer een warme douche en de mogelijkheid alle apparatuur (laptop, e-readers, accu van de camera, tandenborstels etc) weer op te laden. In het park de Grampians worden we geconfronteerd met de schade die de grote wateroverlast begin dit jaar in grote delen van Australië heeft aangericht. Er zijn nog steeds wegen gesloten en daarnaast is men nog druk bezig om de spoorlijn van Melbourne naar Broken Hill op diverse plaatsen te herstellen. Tijdens onze reis tot en met de Grampians was het erg rustig. In de Grampians de eerste nacht ook nog. Daarna is het er veel drukker omdat in Victoria de mensen een lang weekend vrij zijn. Het kampeerterrein loopt al aardig vol met Australiërs die van het buitenleven houden. Lekker vuurtje stoken en er water op warm maken of een stuk vlees op barbecueën. Ook alle verschillende overnachtingsmogelijkheden zijn interessant om te zien. Grote tenten maar ook diverse variaties van caravans. De grotere of kleinere die we in Europa gewend zijn maar ook caravans die ingeklapt een meter hoog zijn en zodra het dak opgelicht word een tussenstuk van 1,5 meter krijgen van tentdoek. Waarbij aan beide uiteinden ook nog een soort uitbouw uitgeklapt wordt met slaapgelegenheid. Heel futuristisch zijn de caravans die ingeklapt eruit zien als een soort aerodynamisch ei. Deze kunnen aan alle kanten uitgeklapt worden met een kookgelegenheid en slaapplaats. De Australiërs die wij onderweg ontmoeten zijn heerlijk relaxed en open. We krijgen vele tips waar heen te gaan en ze zijn oprecht belangstellend. Ook trots als we zeggen dat we al meerdere keren in Australië zijn geweest. We kunnen inderdaad bevestigen dat we er graag zijn.

Op naar de zuidkust voor de Great Ocean Road. Volgens de beschrijvingen een van de mooiste kuststroken van de wereld. De autoreis ernaar toe van noord naar zuid maakt dat ook de variaties in het landschap groot zijn, omdat we door diverse klimaatzones reizen. Van een semi-woestijnlandschap met ruim 35 graden wordt het steeds groener tot het tropisch regenwoud met 15 graden aan de zuidkust van Victoria. Even wennen dat het richting het zuiden niet warmer, maar kouder wordt. En jammer genoeg ook flink wat regen aan de zuidkust, maar daarvoor doet het regenwoud het daar ook zo goed. Soms zitten dingen simpel in elkaar. Nu we in het zuiden zitten is het wel wennen aan de drukte om ons heen. Al die toeristen! De Great Ocean Road is zeer populair en we moeten regelmatig stoppen met wandelen langs de kust om met name de Chinezen, Indiërs en Japanners de gelegenheid te geven om bij een beroemde attractie op de foto te gaan. En het liefst in diverse familie samenstellingen natuurlijk! Ook wij dompelen ons even in het circus onder en boeken een korte helikoptervlucht boven de beroemde 12 Apostelen. Dat zijn rotsen in zee, waar er nog maar 8 van overeind staan. Als echte Nederlander heb je de neiging om vanwege deze misleiding je geld terug te vragen, maar het blijkt gewoon natuurgeweld te zijn waardoor er 4 omgevallen zijn. Frida kan het niet laten om de piloot te vragen wanneer hij denkt ander werk te moeten zoeken nu de rotsen met ten minste 2 centimeter per jaar verder worden ondermijnd. Hoezo nuchter? De beroemde kustweg is inderdaad mooi en bijzonder vanwege de grillige kustlijn en de steile kliffen. De helikoptervlucht is fantastisch. Prachtig uitzicht en geweldig om een keer in zo’n vliegend klein apparaat te zitten. Van boven ziet het er toch heel anders uit. We rijden de Great Ocean Road van west naar oost. Achteraf was het volgens ons mooier geweest om het andersom te doen omdat we de westkant mooier vinden dan de oostkant. In het oosten zijn er veel meer bossen, in westen zijn de kliffen veel steiler en de kleuren mooier. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Op dit moment zijn we dicht bij Melbourne aanbeland. Na een nachtje bushcamping op een prachtige plek met heel veel koala’s (prachtige beestjes, eerste keer dat we ze in het wild zagen) weer even luxe in een mooie bungalow. Uiteraard alle spullen even in de wasmachine en in de droger gedaan. Deze keer ook een stabiele internet verbinding. Ook daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Binnenkort willen we de oversteek maken naar Tasmanië. Hopelijk is het weer daar redelijk tot goed. Het blijft afwachten. Het weer lijkt meer op Nederland. In het voorjaar kan het dus erg goed zijn maar ook koud en regenachtig. Er doemt wel een probleem op. Het is erg druk met reserveringen en wij kunnen officieel pas 15/11 met de auto naar de overkant. Dat vinden wij te laat en staan nu op de reservelijst voor vrijdag de 4e. Er is maar 1 maatschappij die de overtocht doet, dus wie weet gaat Tasmanië niet door. Wellicht dat we van auto kunnen ruilen en zo toch eerder over kunnen. We gaan de mogelijkheden in Melbourne onderzoeken. Wat ons overigens opvalt zijn de verkeersborden onderweg. Zoals: only overtake when it’s safe. Tja.. hoezo open deur. En deze: een voorrangsbord (give way) bij een spoorwegovergang. Alsof daar discussie over zal ontstaan. En bij een brug waar 1 auto tegelijk overheen kan: do not overtake on bridge. En we voelen ons enigszins aangesproken bij het volgende waarschuwingsbord: elderly people. Eigenlijk wel logisch als je ook voor spelende kinderen waarschuwt. Al die hangouderen!

Frida & Bert

• 02 November 2011 - 08:30

Harmannus:

Leuk om te lezen wat jullie zoal meemaken, lijkt me fantastisch, zo lijkt het alsof we er een beetje bijzijn, wat het weer betreft, het is hier heerlijk nazomer weer, jaja, dat kan ook nog en Bert, vanavond gaan we er weer tegenaan, we drinken een biertje op je, veel plezier gr.

• 02 November 2011 - 08:34

Wilco:

Beste Frida en Bert,
    Prachtige verhalen schrijven jullie. Ik hoop dat je daarmee door kunt gaan. Doordat je zo gedetailleerd beschrijft wat je ziet en beleeft is het heel beeldend om te lezen. Het enige bezwaar is dat ik er wat jaloers van wordt. Alleen die helicoptervlucht al, dat lijkt me prachtig.
    Hartelijke groet, Wilco

• 02 November 2011 - 11:05

Karin:

Ik sluit me volledig aan bij de reactie van Wilco :-).

Overigens zag ik weer meer boeken in de dropbox, kun je daar bij daaro?

Enjoy!

• 02 November 2011 - 13:18

Annemarie:

Moest even wat reisverslagen inhalen, maar geweldig om te lezen en die foto's?! Het heeft bijna iets onwerkelijks. Wat een heerlijkheid dat jullie komende periode alleen maar mogen genieten van dit moois. Ik wens jullie alle goeds daarzo en genieten maar!

• 03 November 2011 - 19:36

Gülnaz:

Dag Bert en Frida,

overweldigend mooie land en wederom een mooi verhaal om te lezen! Mag zowel van jullie reis als van jullie huis genieten.

Veel plezier en tot de volgende keer!

Warme groeten,
    Gülnaz

• 05 November 2011 - 18:30

Elvire:

Prachtig zo'n reisverslag maar je moet er wel de tijd voor vinden ha ha. Wat fijn voor jou Bert dat er gelukkig nog w.c zijn anders wordt je veel te lenig. Ik hoop voor jullie dat Tasmanie doorgaat zou anders jammer zijn. Ik kan mij precies indenken hoe jullie genieten en de moderne communicatie niet missen. Dit is nog pas het begin. Al die waarschuwingen: jullie zitten toch wel in het goede land en niet in Belgie. Al lekkere wijntjes gehad? Wij zijn naar de wijnproeverij geweest en hebben weer zulke lekkere wijnen geproefd dat wij maar ook wat voor jullie hebben besteld om ook het aantal op te krikken voor de korting Oke? Heel veel plezier en geniet er lekker van. Vele gr. on el

• 09 November 2011 - 12:53

Laura Van De Kerkhof:

Hallo Bert en Frida,
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen! En wat een mooie foto's! Goed te lezen dat jullie helemaal tot rust komen en genieten van de mooie natuur en de soms kleine vriendelijke gebaren van de inwoners. Hier hebben we een zachte herfst. Nu maar hopen dat het geen voorbode is voor een hele strenge winter! Geniet er van!

• 11 November 2011 - 12:38

Theo :

Hoi Frida en Bert,

Wat schrijven jullie je avonturen op een plezierige wijze van je af. Erg prettig om te lezen.
    Tip : Geef een reisverslagen boek uit. Ik ken nog wel een uitgever. (Fons)
    Blijf jullie dan ook zeker volgen.

In de zaal is alles nog zoals je vertrok Bert. Echter het spel is in niveau enorm gezakt.
    Maar dat gaat volgend jaar oktober wel weer goed komen.

Ga jullie goed.

Theo en Miryam Kleine Schaars

• 12 November 2011 - 18:09

Paul:

Wederom een mooi reisverslag. Ik ben het met Theo eens om de reisverslagen in boekvorm uitgeven. Bij jullie wordt het kouder en natter. Hier in Nederland allen kouder.

Groeten,
    Paul

• 14 November 2011 - 09:38

Annemiek:

Lieve Frida en Bert,

Haast onwerkelijk om jullie heerlijk bijna zomerse verhalen te lezen terwijl hier de nazomer plaats heeft genaakt voor guur winterweer. Fantastisch om jullie belevenissen met voor ons zo herkenbare foto's te volgen! Warme herinneringen komen daardoor ook bij ons weer boven. We zijn jaloers! We kijken alsvast uit naar de nieuwe verhalen en hopen dat jullie als gepland de overtocht naar Tasmanie kunnen maken. Keep us posted!

Liefs Annemiek, Joost, Luuk en Olivier